Anual sute de copii din raionul Soroca se odihnesc în Tabăra “La dumbravă” situată în comuna Voloviţa. De obicei aici merg elevi cu reuşite la învăţătură, dar şi copii din familii social vulnerabile. Tabăra este în subordinea Consiliului Raional Soroca şi în această vară urmează să găzduiască 1500 de copii în cinci ture.

 

“Elevii romi nu merg la tabără fiindcă nu-i cheamă şi nu le propune nimeni”

Robert Cerari este tată a patru copii şi ne spune că ei nu au fost niciodată la tabără. Bărbatul susţine că nu este doar problema sa, ci a întregii comunităţi de romi din Soroca, deoarece şi alţi elevi de această etnie nu sunt incluşi în listele beneficiarilor. “Eu am patru copii şi cinci nepoţi care au învăţat la şcoală şi învaţă, ei nicicând nu au fost la tabără, ne zice Robert Cerari, preşedintele Asociatiei „Bare-Rom”. Elevii romi nu merg la tabără fiindcă nu-i cheamă şi nu le propune nimeni. Eu cred că în general copiii romilor nu trebuiesc la nimeni în oraşul Soroca, în raion şi în toată Republica Moldova. Niciodată la mine, ca preşedinte al organizaţiei romilor din Republica Moldova, nu a venit nimeni să-mi propună că uite avem atâtea locuri pentru copiii romi sau vrem să facem ceva în comun pentru copii”. Acesta crede că problema ar trebui analizată şi rezolvată la Direcţia Învăţământ a raionului.

Robert Cerari

Între timp în discuţie intervine un alt părinte. “Eu am un băiat care învaţă la Liceul “Alexandr Puşkin”, are 10 ani şi a trecut în clasa a treia, adaugă Igor Preida. El nu a fost niciodată la tabără şi nici nu ştim că avem aşa ceva. Dacă ne-ar propune de la şcoală să mergem pe o săptămână la tabără el ar merge”. Ştefan se plictiseşte în curtea casei

În altă regiune a cartierului romilor din dealul Sorocii îl zăresc pe Ştefan, un băiat care se joacă în curtea casei. Aflu de la mama sa că are 10 ani şi este elev în clasa a doua, iar despre activitatea taberei nu ştie nimic. Băiatul ascultă curios şi când îl întreb de tabără îmi spune “Eu aş vrea să merg la tabără cu colegii mei, părinţii îmi dau voie, dar nu ştiu cum. Vara nu am ce face şi stau toată ziua acasă, mă joc cu prietenii sau privesc televizorul” îmi enumeră activităţile Ştefan PreidaMaria Stoian, cea mai bună elevă de etnie romă din Soroca

În aceeaşi mahală trăieşte şi Maria Stoian, care este cea mai bună elevă de etnie romă din liceul “Alexandr Puşkin”, fiind şi unica din conaţionalele ei inclusă pe tabla de onoare a instituţiei. Maria zice că ar accepta să meargă la tabără doar dacă ar mai fi câţiva elevi romi acolo. “Aş vrea la tabără dar să nu fiu singurul elev de etnie romă, afirmă Maria Stoian. La noi nu se poate aşa ceva, nu este frumos. Dacă ar mai fi şi alţi romi aş merge pentru câteva zile, vreau mult, acolo este vesel şi aş petrece timpul cu colegii şi prietenii”. Bunica ei, în grija căreia este fata, are altă părere şi nu i-ar permite acesteia chiar dacă aceasta ar putea merge gratuit. “Eu nu-i permit nepoatei să meargă la tabără, chiar dacă i-ar da foaie gratuită de la liceu. Eu nu pot să adorm când nu este lângă mine, îmi fac griji. Mă tem să nu se întâmple ceva. Dacă s-ar permite ca ea să fie însoţită de frate sau de mine, atunci nu este nici o problemă” zice Serbianca Gruia.

Maria Stoian şi bunica

 

DIN 1500 ELEVI CARE SE ODIHNESC LA TABĂRĂ DOAR 3 SUNT ROMI 

Am încercat să aflăm care sunt condiţiile pentru elevii care doresc să aibă un sejur la tabără.  “De obicei pentru a se odihni copiii la tabără procedura este următoare: conform deciziei Consiliului Raional se aprobă un număr oarecare de copii, afirmă Iurie Nitrean, directorul Taberei “La dumbravă”. Fiecare instituţie de învăţământ are un număr de elevi, iar consiliile de administrare ale şcolii hotărăsc care copii beneficiază de foi cu titlu gratuit şi care de reduceri de 80%. Lista beneficiarilor este prezentată de ei la Direcţia Învăţământ. Elevii se aleg în funcţie de reuşite, participări la concursuri şi competiţii, iar pentru familiile social vulnerabile se alocă locuri aparte. Din 1500 de elevi nu cunosc să fie şi copii romi. Deşi ar putea să mai fie, fiindcă instituţiile de învăţământ în care învaţă şi copiii de etnie romă se odihnesc în turul patru şi cinci. Atunci vom şti precis. Din partea noastră noi îi primim pe toţi”.

Tabăra “La dumbravă”?

În raionul Soroca sunt trei instituţii de învăţământ unde studiază mai mult de cinci romi. Este vorba de gimnaziul din comuna Bădiceni, gimnaziul “Dumitru Matcovschi” şi liceul “Alexandr Puşkin” din municipiul Soroca. La Bădiceni nici un elev de etnie romă nu a fost inclus în lista celor 46 de elevi care se vor odihni în luna iulie în tabăra de stat. “Elevii de etnie romă frecventează foarte rău şcoala şi nu avem nici o foaie de odihnă pentru ei, răspunde la întrebarea noastră Angela Gumenco, directoarea gimnaziului din Bădiceni. Dar unde să-i găseşti acum ca să le dai foi de odihnă?  Noi batem alarma demult că ei nu frecventează şcoala, am scris şi demersuri, dar nu avem nici o pârghie să-i aducem la învăţat. Bine ar fi ca să fim ajutaţi să-i aducem mai întâi la lecţii, apoi şi la tabără”. La gimnaziul “Dumitru Matcovschi” din dealul Sorocii au fost înregistraţi în anii de studii 2017-2018 cinsprezece elevi romi. Dintre ei doar o fetiţă din clasele primare a frecventat şcoala. “De la noi de la gimnaziu merg la tabăra de stat 38 de elevi cu achitarea a 20% din preţ şi 8 elevi gratis, spune Viorica Fortuna, directoarea gimnaziului “Dumitru Matcovschi”. Printre ei nu sunt romi, însă este un copil dintr-o familie mixtă de moldoveni-romi. Unica elevă romă care frecventează gimnaziul creşte cu bunica şi nu cred să vrea, dacă ar fi dorit la tabără cred că bunica avea să ne spună. În alţi ani nu am avut romi doritori la tabără, pe ei la şcoală nu-i putem ţine, dar la tabără nici discuţie nu poate fi”. Cei mai mulţi elevi de etnie romă din Soroca frecventează liceul rus “Alexandr Puşkin”. Din 390 de elevi înregistraţi la acest liceu, 74 sunt romi, iar la tabăra “La dumbravă” se vor odihni 54 de elevi, dintre care şi doi romi. “Sunt doi copii orfani, fraţi gemeni de origine romă şi ei vor merge în această vară gratis la tabără, confirmă Silvia Şilova, directoarea liceului “Alexandr Puşkin”. În rest noi avem 48 de repartizări la tabără cu 80% reducere, dintre care s-au repartizat 32 de foi, iar 16 s-au întors înapoi fiindcă nu avem cereri. Altele 22 au fost repartizate integral gratuit”. Svetlana Lozinscaia, director adjunct pe educaţie la acelaşi liceu consideră că problema nu ţine de instituţia de învăţământ, ci de familiile acelor elevi. “În afară de cei doi fraţi gemeni, restul copiilor romi au refuzat să meargă la tabără. Noi de la sfârşitul lunii martie am lucrat la aceste liste, a fost depusă o muncă enormă. Câteva familii de romi au confirmat că vor la tabără, dar când trebuiau să achite cei 290 lei nu i-au mai achitat fiindcă au spus că e prea scump. Gratuit nu putem repartiza la toţi, le-am dat doar celor orfani. La fel a fost şi anul trecut, atunci chiar o familie de romi a plătit bani, dar aşa şi nu au mai mers până la urmă la odihnă”.

 Copil acasă

“Nu există o politică de segregare ca romii să nu meargă la tabără…”

La nivel oficial ni s-a spus că distribuirea locurilor de odihnă în tabăra “La dumbravă” este un proces transparent. Direcţia raională Învăţământ a creat un regulament în baza căruia au fost împărţite cele 1500 de locuri. “Regulamentul de distribuire a foilor de odihnă în tabără prevede că instituţiei de învăţământ i se repartizează un anumit număr de foi, în funcţie de câţi elevi are, ne informează Angela Muşenco, şef adjunct al Direcţiei Învăţământ. Instituţia de învăţământ distribuie foile comitetelor de părinţi ca să fie transparenţă şi ca să nu se întâmple că în fiecare an merge acelaşi copil în tabără. Comitetul de părinţi se întruneşte şi decide cine merge în tabără şi prezintă lista administraţiei instituţiei. Conducerea şcolilor se implică doar la repartizarea foilor gratis pentru anumite categorii de elevi prin consiliul de administraţie al instituţiei. Prin hotărâre de Guvern noi alocăm foi la tabără pentru categorii speciale de elevi, avem în vedere elevii din familii socio-vulnerabile, numeroase sau a căror taţi au participat la războiul din Afganistan sau Transnistria. Referitor la minorităţi nu avem nici o indicaţie. Pot beneficia de foi gratuite copiii cu performanţe”. Cât priveşte faptul că un număr infim de elevi de etnie romă se odihnesc la tabără, Angela Muşenco ne spune că aici totul depinde de familiile copiilor şi nicidecum de autorităţi. “Nu există o politică de segregare ca romii să nu meargă la tabără, este alegerea lor. Instituţia de învăţământ afişează oferta şi numărul de foi la tabără şi se decide la consiliul părintesc, la nivelul clasei cine merge în acest an. Evident că nu-i putem include pe toţi. Eu cred că nu este dorinţă din partea romilor, consider că nu au fost bariere pentru ei ca să nu meargă la tabără. Nimeni nu a creat aceste bariere, li s-a oferit oportunitatea, poate că ar fi fost necesar ca noi să ducem lucru de explicaţie că este bine să mergeţi că acolo o să aveţi posibilitatea să contactaţi cu copii”.

 

OPORTUNITĂŢI EGALE PENTRU FIECARE COPIL

Anul trecut Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA a organizat o şcoală de vară în satul Vulcăneşti pentru a pregăti copiii de etnie romă pentru procesul educaţional, iar activităţile planificate au fost realizate cu succes. Astfel că deja în acest an sunt în curs de pregătire două şcoli de vară cu durata de 3 săptămâni care se vor derula concomitent în gimnaziul din satul Vulcăneşti şi la Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA din municipiul Soroca. “Vom elabora un program împreună cu cadrele didactice care vor conţine şi elemente educaţionale, ne-a declarat Ion Babici, managerul proiectului “Promovarea sporită a participării copiilor romi în educaţie” implementat de CRT DACIA. Vrem ca la 1 septembrie elevii să înlăture problemele acumulate pe parcursul anului şcolar. Noi acum venim cu intervenţia ca să pregătim terenul, iar pe viitor autorităţile să poată integra şi copiii de etnie romă în programele de odihnă care sunt organizate de Consiliul Raional prin taberele care le are la dispoziţie. Aceasta presupune că vom pregăti copiii şi părinţii ca să fie adaptaţi la astfel de activităţi, dar să nu fie baricadaţi în comunitatea lor copleşiţi de percepţiile greşite că la taberele de vară se întâmplă lucruri urâte. Şcoala de vară va pune un accent mai specific pentru studierea limbii române în special în Soroca, unde copiii de etnie romă o cunosc mai puţin într-o formă ca ei să poată avansa mai rapid în educaţia de la şcoală. Va fi un accent şi pe abilităţile de comunicare, care sunt foarte importante şi noi considerăm că elevii trebuie să fie deschişi şi mai descurcăreţi ca să se implice mai activ şi să aibă experienţa asta de participare. La şcoală este nevoie şi de abilitatea respectivă”. Ion Babici consideră că şcolile de vară ar putea fi un pas intermediar pentru ca şi copiii de etnie romă să fie integraţi în taberele de odihnă. “Noi trebuie să pornim de la o altă problemă care nu este abordată de instituţiile de învăţământ - lucrul cu părinţii. Nu poţi lăsa distribuirea locurilor la tabără în responsabilitatea comitetelor părinteşti din şcoală, unde de fapt implicarea părinţilor de etnie romă este insuficientă. Chiar şi dacă preşedinta comitetului părintesc de la liceul “Alexandr Puşkin” este de etnie romă aceasta nu ne spune că restul părinţilor de etnie romă sunt implicaţi suficent. Într-adevăr mulţi părinţi de etnie romă au o altă atitudine faţă de copii, sunt îngrijoraţi atât timp cât copiii nu sunt în preajma lor. Aceasta este şi o barieră pentru autorităţi şi instituţii ca să implice aceşti copii în unele activităţi în care este necesar să plece de acasă pe o perioadă de timp, cum ar fi taberele de vară unde se odihnesc copiii. Ceea ce propune proiectul nostru “Promovarea sporită a participării copiilor romi în educaţie” vine să ofere o altă abordare, absolut diferită decât o simplă tabără de odihnă. Noi prin şcolile noastre de vară care vin nu doar cu distracţie şi odihnă dar şi cu un efort suplimentar pentru a recupera o parte din golurile educaţionale, pentru copiii care au fost în migraţie şi nu au fost permanent la şcoală sau unde altitudinea familiilor a fost una diferită şi nu a fost posibil ca elevul să fie implicat în egală măsură ca ceilalţi copii în procesul educţional. Ca să nu rămână în urmă de colegii săi noi vrem să asigurăm şanse egale pentru toţi copiii din şcoală şi trebuie să asistăm aceşti copii, deşi acest lucru ar fi trebuit să fie făcut de către Serviciul de Asistenţă Psihopedagogică. Noi vom interveni ca pe perioada verii să le asigurăm acestor copii oportunităţi de a se odihni într-o foră mai atractivă şi pozitivă, de a scoate baricadele de percepţii la incluziunea în activităţi sociale şi comunitare a acestor copii, inclusiv a părinţilor implicându-i în activităţi de acest gen ca ei să poată mai pe urmă să participe şi mai activ la şcoală”.

 

Articolul a fost realizat în cadrul Proiectului ”Promovarea sporită a participării copiilor romi în educație”, care este implementat de către Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA în parteneriat și cu suportul Reprezentanței UNICEF din Moldova, care are ca scop incluziunea tuturor copiilor din municipiul Soroca şi satul Vulcănești în educație de calitate.